عیب یابی دوربین مداربسته
عیب یابی دوربین مداربسته

عیب یابی دوربین مداربسته

عیب یابی دوربین مداربسته

همان طور که می دانید دوربین مداربسته بسیاری از دغدغه های نظارتی ما را کاهش داده و کنترل ما را بر محیط  و افراد مورد نظرمان راحت تر کرده است. از سوی دیگر، اغلب افرادی که از دوربین مداربسته و یا هر سیستم هوشمندی امنیتی استفاده می کنند، با خرابی دستگاه و یا درست کار نکردن آن روبرو شده اند که موجب آزردگی خاطر آن ها شده است. ما در این مقاله قصد داریم تا مشکلات رایج و عیب یابی دوربین مداربسته را برای شما توضیح دهیم و راه حل های خوب و مفیدی را به شما عزیزان ارائه دهیم؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید:

قطعی تصویر دوربین مداربسته بعد از نصب و هنگام تست تصاویر

یکی از مشکلات رایج دوربین های مداربسته بحث قطعی تصویر است که ممکن است بعد از نصب دوربین مداربسته و هنگام مشاهده اولیه دوربین ها با آن مواجه شوید؛ توصیه می کنیم مقاله نصب تجهیزات دوربین مداربسته را مطالعه کنید؛ همچنین، در صورت تمایل پیشنهاد می کنیم تماشای ویدئوی چرا تصویر دوربینم نیست؟ عیب یابی دوربین مداربسته (صفر تا صد) برای آشنایی بهتر با مفهوم عیب یابی دوربین مداربسته از دست ندهید.

به طور کلی، اگر در نصب یا راه اندازی دوربین مداربسته دچار مشکل شدید، پیشنهاد ما این است که برگردید و یکبار دیگر مسیر نصبی خودتان را با دقت چک کنید، شاید چیزی را از قلم انداخته اید. اما اگر مشکل خاصی را مشاهده نکردید در مرحله دوم منبع تغذیه و یا همان آداپتور دوربین را چک کنید.

در مرحله سوم دوربین را باز کرده و با یک برل (رابط دوسر BNC) دوربین را مستقیما به DVR وصل کنید؛ اگر تصویر آن بالا آمد، قطعا مشکل از کابل و یا فیش روی کابل است؛ اما، اگر همچنان تصویر دوربین مداربسته بالا نیامد، مشکل از دوربین مداربسته شماست.

همجنین اگر دوربین مداربسته شما در روزهای اول خوب عمل کند، ولی بعد از مدتی دچار مشکل شود، این مشکل می تواند به عوامل زیادی مربوط شود؛ ولی اگر در ظاهر کابل و فیش دوربین سالم است، ممکن است ایراد از آداپتور دوربین مداربسته و یا خود آن باشد.

افت کیفیت دوربین مداربسته بعد از نصب

افت کیفیت دوربین مداربسته بعد از نصب، یکی دیگر از مشکلات رایج دوربین مداربسته است و به سه عامل بستگی دارد. این عوامل عبارتند از:

1- وجود گرد و خاک بسیار زیاد در محیط که خود باعث می شود یک لایه خاک روی لنز دوربین بنشیند و کیفیت را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. می توانید در مقاله تمیز کردن لنز دوربین مداربسته در 6 مرحله با روش اصولی تمیز کردن لنز دوربین آشنا شوید.

2- وجود برد الکترونیکی نامرغوب و غیراصل که باعث می شود بعد از گذشت 4 تا 6 ماه دوربین مداربسته کیفیت پایین تری نسبت به روزهای اولیه نصب داشته باشد و رنگ کلی تصویر به سمت تیرگی و یا بنفش برود.

3- کیفیت پایین دستگاه گیرنده شما یا همان DVR که مشاهده شده برخی از دستگاه های ضبط کننده تصویر دوربین مداربسته، بدون برند و نامرغوب باعث می شوند، نتوانند تصویر دوربین را با کیفت اصلی نمایش دهند.

نویز تصاویر دوربین مداربسته

از دیگر عیوب دوربین مداربسته نویز آن است که مهم ترین علت آن کابل است؛ کابلی که یا دچار کشیدگی شده و از داخل قطع شده است و یا زخمی شده است؛ برای رفع این مشکل باید کابل را تعویض نمود، اما اگر شرایط تعویض کابل را ندارید باید قسمت آسیب دیده را جدا نموده و دوباره لحیم کنید.

از سوی دیگر، ممکن است کابل سالم بوده و تصویر دچار نویز باشد، در اینجا ممکن است کابل برقی از کنار کابل دوربین مداربسته شما عبور کرده باشد و باعث ایجاد نویز شود. در هنگام مشاهده چنین حالتی، باید مسیر کابل برق و یا کابل دوربین مداربسته خود را تغییر دهید. در صورت حل نشدن مشکل، می توانید در مرحله بعد برای رفع ایراد فیش BNC را تعویض کنید و در آخر آداپتور آن را تعویض کنید، تا مشکل حل شود.

نفوذ آب باران و یا گرد و غبار به داخل دوربین مداربسته

این مشکل ممکن است اصلا برای شما رخ ندهد، ولی اگر این اتفاق افتاد برای عیب یابی دوربین مداربسته خود، قاب دوربین مداربسته خود را باز کرده و بعد از اینکه دوربین را تمیز کردید، قسمت هایی که از آن ورود آب و خاک اتفاق افتاده با چسب آکواریوم آب بندی نمایید.

کات نکردن دوربین مداربسته

یکی دیگر از مشکلات رایج دوربین مداربسته کات نکردن یا همان سوییچ نکردن آن است که باعث می شود تصویر مطلوبی دریافت نکنیم. حتما برای شما هم پیش آمده که تصویر دوربین مداربسته، دیگر از حالت تصویر سیاه – سفید دید در شب، خارج نشود و در روز هم تصویر سیاه – سفید نمایش دهد و یا بلعکس.

این مورد به خاطر قطعه ای کوچک در دوربین مداربسته شما به اسم آی آر کات است که وظیفه سوییچ کردن تصویر از رنگی به سیاه – سفید و برعکس بر عهده آن آست. در این شرایط شما باید دوربین خود را برای تعویض کات دوربین مداربسته به یک تعمیرات الکترونیک بسپارید.

ضبط نکردن تصاویر دوربین مداربسته و یا دستگاه DVR

مطمئنا حداقل یکبار با این مشکل بزرگ برخورد کرده اید: هنگام مشاهده پلی بک دوربین مداربسته خود، متوجه شده اید که تصویر ضبط شده ای وجود ندارد. در این حالت ممکن است مشکل در یکی از سه قسمت مختلف زیر باشد که به ترتیب اولویت برای شما عزیزان بیان می کنیم.

البته، لازم به ذکر است همیشه به علامت ضبط تصاویر در بخش گوشه تصاویرتان توجه داشته باشید، در صورتی که این علامت وجود نداشت، سریعا دوربین را عیب یابی کرده و اقدام به رفع آن کنید.

1- مشکل آمپر آداپتور دستگاه DVR

اولین کاری که باید انجام دهید تست یک آداپتور نو و با آمپر بالاتر روی دستگاه است؛ برای مثال: اگر منبع تغذیه شما 12 ولت 2 آمپر است، باید 12 ولت 5 آمپر را خریداری کرده و آن را جایگزین آداپتور قبلی کنید.

2- مشکل هارد دیسک

اگر با تعویض منبع تغذیه مشکل برطرف نشد، در مرحله دوم ابتدا دستگاه را خاموش کرده و با یک هارد دیگر آن را تست کنید؛ به طور قطعی مشکل شما برطرف می شود، اما اگر بازهم مشکل پابرجا بود، مرحله سوم را امتحان می کنیم:

3- مشکل دستگاه ضبط کننده DVR

حالا باید با یک دستگاه دیگر دوربین را تست کرد تا متوجه مشکل شوید؛ اگر تشخیصتان خرابی DVR بود باید آن را برای تعمیر نزد تعمیرکار ببرید.

 

مشکل عدم تنظیم ساعت و تاریخ دوربین مداربسته

یکی دیگر از مشکلات دوربین مداربسته، بهم ریختن ساعت و تاریخ آن است که بعد از هر بار تنظیم آن، دوباره تغییر کرده و بهم می ریزد. این مشکل عموما از باطری موجود در داخل DVR شماست؛ برای رفع این مشکل ابتدا دستگاه را خاموش کرده و بعد باطری که رو برد است را با یک باطری نو جایگزین کنید.

آنلاین نشدن DVR برای انتقال تصویر

برای رفع مشکل آنلاین نشدن DVR جهت انتقال تصویر، نیاز است چند قسمت را چک کنید تا از درستی و صحت آن ها اطمینان حاصل فرمایید:

1- ابتدا از سلامت کابل شبکه خود مطمئن شوید؛ باید بالای درگاه شبکه چراغ های سبز و نارنجی روشن شوند.

2- دوم اینکه باید DNS مودم و دستگاه شما یکی باشد و بعد GETWAEY را چک کنید.

3- مطمئن باشید مودم ترافیک کافی داشته باشد.

4- مطمئن شوید دستگاه روی DHCP نباشد.

5- اطلاعات را در گوشی خود درست وارد کرده باشید؛ مطمئنا مشکل شما برطرف می شود. اما پیشنهاد ما این است که این کار را به یک نصاب حرفه ای بسپارید. می توانید در این خصوص از خدمات قابل ارائه توسط نصابان شرکت رصد ایمن آریا کمک بگیرید.

نتیجه گیری

قبل از نصب فناوری نظارت مانند نصب دوربین مداربسته بی سیم، باید مزایا و معایب آن ها را به دقت ارزیابی کنید. در مورد تأثیری که تصمیم شما بر دیگران خواهد داشت فکر کرده و بررسی کنید میزان ضرر یا سود تصمیم شما چقدر است. به طور کلی، فناوری نظارت نقاط قوت و ضعف خود را دارد که نمی توانید آن ها را نادیده بگیرید. بنابراین باید برای عیب یابی دوربین مداربسته خود وقت کافی اختصتص دهید تا نتایج مورد نظر خود را به دست آورید.

از این که تا پایان مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم؛ شرکت رصد ایمن آریا با بیش از 12 سال سابقه کاری در زمینه فروش و نصب دوربین مداربسته و دزدگیر اماکن، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. هر سؤالی در مورد عیب یابی دوربین مداربسته دارید، کامنت کنید تا در اسرع وقت به آن ها پاسخ دهیم.




نظر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.